​Psykolog Vibeke Bie

v/Livsfabrikken

​Rosensgade 38D

8000 Aarhus C

Lavt selvværd, angst og depression

En manglende tro på sig selv og sit eget værd, en angst eller overvældende tristhed kan opleves forfærdelig smertefuldt og føre til, at vi ikke griber de muligheder livet tilbyder. Vi risikerer at holde os selv tilbage, mens vi kæmper med at få smertefulde tanker og følelser til at forsvinde eller forvandle sig, så vi kan komme videre med vores liv.


Når tanker og følelser fører til onde cirkler

Tanker og følelser kan – når vi bliver opslugt af dem eller kæmper med dem – risikere at sætte dagsordnen og styre, hvad vi gør i og med vores liv. Det kan føre til handlinger, der i bund og grund ikke er tro mod det liv, vi gerne vil leve. For eksempel:

  • Motionen droppes, fordi kritiske tanker om udseende eller form opleves som svære at håndtere. Man vil derfor gerne undgå situationer, hvor man kunne risikere at blive nervøs for, dels hvad andre vil tænke om én og dels hvilke kritiserende, ubehagelige tanker, man ville kunne få om sig selv.
  • Fritidsinteresser og familieliv skæres ned og der arbejdes ekstra hårdt måske fordi en nagende følelse af ikke at kunne leve op til andres forventninger og en angst for at blive gennemskuet opleves som svær at rumme.
  • Man bliver hjemme, fordi man lader sig styre af tanker om, hvor ensom og alene man føler sig ude i verden, eller hvor bange man kan risikere at blive i forskellige situationer, og det kan være svært at håndtere.
  • Man spiser, drikker eller ryger mere for at få lindring fra følelser af tristhed, savnet af glæde eller en hvilket som helst anden følelse. Og det virker jo i det mindste for en kort stund.

Kampene kan være mange og svære og fælles for dem er ofte, at de ender i en ond cirkel, hvor livet ikke længere går i retning af det, der er personligt meningsfuldt. Men i stedet handler om, hvordan man kan få styr på sine egne tanker og følelser.


Selvaccept og et meningsfuldt liv

I vores samtaler kan vi arbejde med, hvordan du med selvaccept kan overkomme dine barrierer og finde eller genfinde de retninger, du gerne vil have, at dit liv bevæger sig i for at være indholdsrigt og meningsfuldt for dig. Du lærer med andre ord, hvordan du effektivt – fra øjeblik til øjeblik – kan håndtere de smertefulde tanker, du risikerer at få om dig selv og de følelser, du oplever, kan svære at rumme, mens du gør det, der er vigtigt for dig.

Alt har forandret sig, undtagen den måde vi tænker på.​

​Albert Einstein