​Psykolog Vibeke Bie

v/Livsfabrikken

​Rosensgade 38D

8000 Aarhus C

Mindfulness

Når tankerne vandrer

Det er så let at falde i staver og blive fraværende, når tankerne vandrer frem eller tilbage i tid. Til gode stunder man gerne ville havde varet ved. Ubehagelige oplevelser man ville ønske ikke havde fundet sted eller som man håber, man kan undgå fremover. Tankens kraft kan gøre, at det føles som om, man er i situationen lige nu. Man kan fx blive ked af, at ferien snart er slut, mens den stadig er godt i gang eller få hovedpine i dag over bekymringer, der hører morgendagen til. Og imens risikerer vi at gå glip af det, der ellers sker lige nu.

Tankernes servicecenter

Tankerne har også nogle gange karakter af servicemeddelelser med vurderinger af os selv og vores omgivelser. ”Åh nej, det var da dumt sagt”. Eller: ”De andre synes sikkert, jeg er kedelig”. Eller: ”Jeg vil ikke have de følelser for min eksmand – det var jo mig, der ville skilles”. Sådanne tanker kan, når vi tager dem helt bogstaveligt, gøre os vrede på os selv over, at vi har bestemte tanker eller følelser i en given situation. Det fanger os let i en ond cirkel af selvkritik, da vi ikke har så stor kontrol som vi ofte kunne ønske os over, hvilke tanker eller følelser der næsten pr refleks dukker op i vores indre.

Tankernes natur

Når tankerne vandrer frem eller tilbage i tid, eller giver os alverdens slags servicemeddelelser som en anden smagsdommer, ja så er det tankernes natur, vi oplever. Det er dét, vores bevidsthed er skabt til at kunne gøre. Spørgsmålet er, hvor bevidste vi er om det, når vores tanker går på vandring ud i tid eller vurderinger, og hvor bevidste vi er om dét, der i øvrigt sker lige nu. Prøv fx at bemærke, hvor du har din opmærksomhed lige nu – måske på teksten her? Og prøv så at bemærke, hvad du i øvrigt er med af tanker, følelser og sanselige oplevelser? Og når du opdager, at dine tanker vandrer, eller hvis du opdager at din opmærksomhed bliver brugt på indre kampe i forhold til, hvilke tanker og følelser, du vil acceptere lige nu, så spørg dig selv, om du hellere ville være i gang med noget andet?

Bevidst nærvær

Mindfulness betyder bevidst eller opmærksomt nærvær. Det er når vi åbent og ikke-vurderende, nysgerrigt og venligt, tålmodigt og modigt bliver opmærksomme på, hvad der sker lige nu: Hvad kan vi mærke med vores sanser, og hvad sker der i vores sind og krop? Ikke for lidt siden, men i dette øjeblik? Mindfulness er en måde at være i livet på. Du gør ikke noget. Du giver slip på at præstere, du dropper at ændre på noget lige nu, til gengæld er du til stede med alt det, der er lige nu – uden for huden så vel som inden for huden – og det kræver sin kvinde eller mand! Det udvikler psykologisk robusthed og fleksibilitet, og derfor oplever mange, at det at træne mindfulness hjælper dem videre med at leve dét liv, de finder meningsfuldt uanset, om der måtte være smerte forbundet med det eller ej. Det handler kort sagt om fra øjeblik til øjeblik at gå ud af de indre kampe og i stedet leve livet, mens vi har det.

Vil du videre med mindfulness?

Book en tid til en individuel samtale.Book et foredrag eller kursusmodul til din organisation eller arbejdsplads.

Intet er helt selvfølgeligt. Alt er nyt og mærkværdigt. Intet er omsonst. Alt har sin tid, som er nu. 

Benny Andersen