​"Jeg tror på et liv før døden, og det har jeg i sinde at leve." 

- Malene Schwartz

Mindfulness

Vil du prøve en mindfulness-meditation?

Herunder finder du et eksempel på en kort mindfulness-meditation, hvor fokus blot er at være nysgerrig og guide opmærksomheden stille og roligt fra kroppen, til lyde, til vejrtrækningen - uden at skulle præstere eller kontrollere noget af det du oplever. Uden at vurdere, men blot være med det som er. Når man øver sig i at forholde sig mindfuldt kan det åbne for nye muligheder, nye måder at opleve verden på og endda nye erfaringer at tage beslutninger ud fra.

Denne lydfil er optaget helt uformelt på mit kontor, så du kan høre, hvordan det vil lyde, hvis du var hos mig i Rosensgade i Aarhus eller vi var sammen på et kursus.

Vær nysgerrigt til stede i dette øjeblik (6 minutter).

Hvad er det for noget?

Mindfulness handler om vores evne til at være stede med bevidst nærvær og fleksibel opmærksomhed. Det er flotte ord, der handler om, at vi vælger at være åbne, ikke-dømmende, nysgerrige, venlige, tålmodige og modige når vi forholder os mindfuldt til både vores omgivelser og os selv.​

Her reagerer vi ikke pr automatik og bliver heller ikke revet med, af det vi oplever. Vi vælger i højere grad at være bevidst iagttagende og træffe bevidste valg. Vil jeg tage kampen op eller vil jeg give slip? Vil jeg lytte åbent eller vil jeg forholde mig skeptisk? Vil jeg yde eller vil jeg nyde? Vil jeg tage ind eller vil jeg tage styring?​

Hvorfor er det en god idé at øve sig?

Det er så let at blive fraværende frem for nærværende, når tankerne vandrer. Det er så let at blive forpint og dømmende overfor både sig selv og andre, når man bliver revet med af vurderinger samt mere eller mindre gode og dårlige råd fra ens egen bevidsthed.​

Man kan fx blive ked af, at ferien snart er slut, mens den stadig er godt i gang eller få hovedpine i dag over bekymringer, der hører morgendagen til. Imens risikerer vi at gå glip af det, der ellers sker lige nu og vores evne til at handle fleksibelt og passende i den situation, vi står i, begrænses.​

Hvordan arbejder jeg med det i samtalerne?

Jeg arbejder ofte med det bevidste nærvær og den fleksible opmærksomhed i mine samtaler og i min undervisning. Nogle gange øver vi det helt formelt vha. meditationer, men vi øver det også helt uformelt ved, at jeg stille og roligt spørger ind til dine oplevelser både dem som var og dem som er lige nu og her: Hvad skete / sker der omkring dig? Hvad kunne / kan du se og høre? Hvad skete / sker der indeni dig? Hvad var / er der af tanker og følelser?​

Lige der prøver vi ikke at ændre noget. Vi giver slip på at kontrollere og undgå oplevelserne. Ikke for at resignere og være passiv, men for åbent og nysgerrigt at kunne tage livet ind og forholde os til det der sker, så du bedre kan få øje på, hvilke muligheder dette øjeblik rummer. Du kan jo have al din opmærksomhed rettet mod gamle frustrationer eller fremtidige bekymringer og gå glip af et skønt øjeblik. Eller du kan gå og dagdrømme og helt glemme at fokusere på en vigtig opgave, du gerne vil koncentrere dig om. Vi vælger ikke hvilke tanker, der dukker op, og hvor de vandrer hen, men vi kan blive opmærksomme og vælge, om vi vil gå med eller gå andre steder hen. 

Kontakt mig​

Udfyld formularen med dine oplysninger og jeg vender tilbage hurtigst muligt. 

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt