​"Jeg tror på et liv før døden, og det har jeg i sinde at leve." 

- Malene Schwartz

Mindfulness

​Det er så let at falde i staver og blive fraværende, når tankerne vandrer frem eller tilbage i tid. Til gode stunder, man gerne ville, havde varet ved. Ubehagelige oplevelser, man ville ønske, ikke havde fundet sted, eller som man håber, man kan undgå fremover. Tankerne kan opleves så virkelige, at det kan føles som om, man er i situationen lige nu. Man kan fx blive ked af, at ferien snart er slut, mens den stadig er godt i gang eller få hovedpine i dag over bekymringer, der hører morgendagen til. Og imens risikerer vi at gå glip af det, der ellers sker lige nu.

Tankernes servicecenter

Tankerne har også nogle gange karakter af servicemeddelelser med vurderinger af os selv og vores omgivelser. ”Åh nej, det var da dumt sagt”. Eller: ”De andre synes sikkert, jeg er kedelig”. Eller: ”Jeg vil ikke have de følelser for min eksmand – det var jo mig, der ville skilles”. Sådanne tanker kan, når vi tager dem helt bogstaveligt, gøre os vrede på os selv over, at vi har bestemte tanker eller følelser i en given situation. Det fanger os let i en ond cirkel af selvkritik, da vi ikke har så stor kontrol, som vi ofte kunne ønske os over hvilke tanker eller følelser, der næsten pr refleks dukker op i vores indre.

Tankernes natur

Når tankerne vandrer frem eller tilbage i tid eller giver os alverdens slags servicemeddelelser som en anden smagsdommer, ja så er det tankernes natur, vi oplever. Det er dét, vores bevidsthed er skabt til at kunne gøre. Vi har brug for at kunne trække på vores erindringer, forberede os på fremtiden, vurdere den situation vi står i. Det er ofte meget hjælpsomt for os. Men nogle gange, bliver vi fanget af tanker, der ikke er hjælpsomme og spørgsmålet er da, hvor bevidste vi er om, at det er det, der sker. Vi glider måske med tankerne, tager dem helt bogstaveligt, handler umiddelbart på dem eller bliver kede af eller vrede over, at vi har tanker, vi ikke bryder os om. Vores bevidsthed er da begyndt at vurdere tankerne og det kan fange os i en indre kamp ift., hvilke tanker og følelser man vil give plads til, selv om det vi i bund og grund oplever, blot er tankernes natur. Prøv lige nu at bemærke, hvad der går gennem dit hoved. Er der tanker, om det du læser eller måske tanker om noget helt andet? Nu er du i gang med at iagttage din tænkning og tankernes natur. I vores samtaler, øver vi at bemærke tanker og tankernes natur uden at vurdere eller være kritiske. Vi tager dem heller ikke helt bogstaveligt, men ser dem mere som input, vi kan undersøge og i højere grad vælge, om de er hjælpsomme at lytte til og handle på. Vi er begyndt at forholde os mindfuldt til vores tænkning. 

Mindfulness - en måde at være til stede på

Mindfulness er med andre ord en måde at være opmærksomme, nærværende og til stede på. Det er, når vi åbent og ikke-vurderende, nysgerrigt og venligt, tålmodigt og modigt er opmærksomme på vores oplevelser: Hvad sker der omkring os? Hvad bemærker vi med vores sanser? Hvad sker der i os? Hvad er der af tanker og følelser i dette øjeblik? Mindfulness er en måde at være i livet på, hvor du i dette øjeblik ikke ændrer noget. Du giver slip på at præstere og kæmpe. Til gengæld kan du i dette øjeblik - og fra øjeblik til øjeblik - vælge at give plads til de oplevelser der er. Ikke for at resignere og være passiv, men for åbent og nysgerrigt at kunne tage livet ind og forholde dig til det er sker lige nu, og hvad du aktivt vil vælge at rette din opmærksomhed mod. Du kan jo være have al din opmærksom rettet mod gamle frustrationer eller fremtidige bekymringer og gå glip af et skønt øjeblik. Eller du kan gå og dagdrømme og helt glemme at fokusere på en vigtig opgave, du gerne vil koncentrere dig om. Du vælger, hvad din opmærksomhed rettes mod, men ikke hvor den driver hen efter noget tid. Til gengæld kan du blive opmærksom på din opmærksomhed og dine tanker og igen vælge, hvor du nu retter opmærksomheden hen. 

Psykologisk fleksibilitet

Når vi styrker vores evne til at iagttage både vores opmærksomhed, tankernes natur og det vi oplever fra øjeblik til øjeblik, træner vi som sagt mindfulness - at forholde os mindfuldt - hvilket samtidig styrker vores psykologiske fleksibilitet. At være psykologisk fleksibel er det samme som at være i stand til rette opmærksomheden mod det, der for os hver især er meningsfuldt og vigtigt i livet også selv om dette skulle trigge smertefulde oplevelser som tvivl, angst og usikkerhed, det er vores evne til at justere og afstemme vores handlinger fra øjeblik til øjeblik alt imens vi omsorgsfuldt favner de glæder og sorger dette liv bringer os. Det er denne evne, jeg gerne vil være med til at styrke hos dig igennem vores samtaler. 

Kontakt mig​

Udfyld formularen med dine oplysninger og jeg vender tilbage hurtigst muligt. 

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt